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《骨を、うめる - One's Final Home》

2019-2021

ビデオ・サウンド インスタレーション

15分ループ

6m×6m×6m

素材:360度マルチスクリーンプロジェクション、7.1チャンネルサラウンドサウンド、渾天技をモチーフにした回転式モビール

サウンド:BATACO

展覧会・会場:「TERRADA ART AWARD 2021」ファイナリスト展 / 寺田倉庫 (東京)

鷲田めるろ賞受賞作品 

 

制作協力

インストーラー:糟谷 健三 , 日下 竜吾 / プロジェクター協賛:デルタ電子株式会社 / エンジニア:田中 信至 /  サウンドエンジニア:高木 創 / 映像編集協力: 青木 理紗 / 英語字幕 :野村 善文 / 什器設計協力:早川 玲未 

ご協力

平戸市生月町博物館 島の館 /  松浦史料博物館 / 平戸オランダ商館 / Art collective “Residence project”

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Burying the Bones - One’s Final Home -

2019-2021

Video and sound installation

15 minutes loop

6m×6m×6m

Material : 360°mulch screen projection, 7.1ch surround sound, Rotating mobile with a motif of the armillary sphere.

Sound : BATACO 

Exhibition:「TERRADA ART AWARD 2021 finalist exhibition」Warehouse TERRADA/Tokyo

TERRADA ART AWARD 2021,  Prize from director of the Towada Art Center Meruro Washida. 

ー鎖国と国際結婚から見る、帰属意識の姿ー

本作は、2019年にベトナムのホイアンから始まった、3部作とも言える一連のビデオインスタレーションの第3章に当たる。

2019年ベトナムにて、江戸時代に「鎖国政策」に翻弄されながら異国の地で永い眠りについた、ある1人の日本人の墓と出会った。墓は、日本の方角に向けて建てられている。また墓の主は、鎖国政策によりベトナムのフィアンセとの仲を引き裂かれたものの、海を越えて会いに行く姿が言い伝えとして残されている。1つの墓の存在から、国策や、時に人々を隔てる境界を越えていく個人の想いについて考えさせられる。

ホイアンはかつて日本人街があり、日本による様々な研究も行われていたが、彼については僅かな情報としての伝説が複数あるということに留まり、正確な足取りを掴むことは困難を極めた。そんな中、墓に刻まれていた情報を頼りに、墓の眼差しの先にある彼の生まれ故郷の長崎の平戸を訪れる。すると、「鎖国と国際結婚」、「隔たりを生むものと、それを越えてゆくもの」を象徴する様々なものとこの土地を通じて出会っていくことになった。時代や空間を超えた眼差したちが、サウンドとイメージの重なりによって浮かび上がる。

-A shape of belonging from the perspective of seclusion and international marriage.

This work is the third chapter in a series of video installations, which could be considered a trilogy, that began in Hoi An, Vietnam in 2019.

In Vietnam in 2019, the artist encountered the grave of a Japanese national who had fallen into a long sleep in a foreign land, at the mercy of the 'isolation policy' of the Edo period. The grave is built facing the direction of Japan. The presence of one grave makes one think about national policy and the thoughts of individuals who sometimes cross the boundaries that separate people.

Hoi An used to have a Japanese quarter and various studies were conducted by the Japanese, but there were only a few legends about him as a small amount of information, and it was extremely difficult to get an accurate trace of his footsteps. In the meantime, relying on the information inscribed on the tomb, she visited his birthplace, Hirado, Nagasaki, which is located at the facing of the tomb. Through this land, she came across various symbols of 'national isolation and international marriage' and 'things that create gaps and things that go beyond them'. The overlapping of sounds and images brings to light these eyes that transcend time and space.

 

 

 

 

​installation view and official interview

​3min 32s

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TERRADA ART AWARD 2021 Finalists Exhibition, online conversation with Meruro Washida × Ana Scripcariu-Ochiai.

「TERRADA ART AWARD 2021 ファイナリスト展」オンライン対談 鷲田 めるろ × スクリプカリウ落合 安奈

23min 27s

Photo by Tatsuyuki Tayama

 

 

 

 

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